De inzet van touchpoints. Moderne mediaplanning. 2e druk

Moderne mediaplanning

Auteur(s): Renée van Zijl

Uitgever: Econtentenzo

Vanaf 8 november leverbaar


Hardcopy | ISBN: 978-94-92272-13-3

Uitgifte: 2019 | 2e druk

€ 18,95


Epub 2 | ISBN: 978-94-92272-08-9

Uitgifte: 2019 | 2e druk

€ 15,50


Mediaplanning met touchpoints

Touchpoints zijn alle momenten waarop een klant, werknemer of andere stakeholder de organisatie of het merk ‘aanraakt’. Een touchpoint kan de drager van de boodschap zijn, maar ook het transportkanaal. Touchpoints kunnen specifieker zijn dan kanalen. In het kanaal ‘winkel’ kan een klant meerdere touchpoints tegenkomen, zoals een display met een aanbieding, een onderhandelingsgesprek met een verkoper over de prijs en een bezoekje aan de servicebalie. Een volledig en actueel overzicht van touchpoints is daarom niet te geven. De lijst is lang en continu aan verandering onderhevig. Om de inzet van touchpoints doelgericht en georkestreerd te laten gebeuren maakt mediaplanning gebruik van de customer journey, een model waarmee het koopbeslissingsproces in kaart gebracht kan worden. 

Mediaplanning in de customer journey

In het boek introduceert Renée van Zijl het begrip touchpoint en legt zij uit wat de rol en functie zijn van touchpoints in moderne mediaplanning. De auteur geeft een overzicht van alle gangbare touchpoints, zowel communicatiemiddelen als communicatiekanalen, en categoriseert deze onder meer in het BOE-model. Zij laat zien welke touchpoints geschikt zijn in de verschillende fases van de customer journey waarin de doelgroep zich bevindt, en welke KPI’s relevant zijn om de effectiviteit van de inzet van touchpoints te kunnen meten.

Mediaplanning in de praktijk

De auteur legt uit hoe een mediaplan tot stand komt en illustreert dit met twee casussen. Ze gebruikt hierbij inzichten uit de praktijk van grote mediabureaus. Ze doet dit alles in een no-nonsense-stijl waardoor de lezer snel en inzichtelijk wordt geïnformeerd. 

Doelgroep

Dit boek is bedoeld voor mbo- en hbo-studenten communicatie en media, marketing, multimedia design, vormgeving en journalistiek. Het is tevens geschikt voor communicatie- en marketingprofessionals, die meer willen weten over moderne mediaplanning.

Over Renée van Zijl

Inhoudsopgave


Inleiding

1    Basisbegrippen

1.1    Bereik

1.2    Contactfrequentie

1.3    Mediabeleving

1.4    Attentiewaarde               

1.5    Vluchtigheid

1.6    Engagement

1.7    Sentiment

1.8    Communicatievermogen

1.9    Beheersbaarheid

1.10  Kosten

2    Communicatiemiddelen

2.1    Reclame

2.2    Branded content

2.3    Online communicatie

2.4    Non-spot advertising

2.5    Word of Mouth                  

2.6    Directe communicatie

2.7    Salespromotion               

2.8    Public relations                

2.9    Sponsoring

2.10  Evenementen

2.11  Brandactivatie                  

3               Communicatiekanalen

3.1     Internet

3.2     Nieuwsmedia

3.3     Dagbladen

3.4     Magazines

3.5     Televisie

3.6     Radio

3.7     Online video

3.8     Online audio

3.9     Social media

3.10   Bioscoop

3.11   Out of Home media

4    Typologieen van touchpoints

4.1   Gesproken, gedrukt, audiovisueel en digitaal

4.2    Corporate, interne en marketingcommunicatie

4.3    Bought, owned en earned media

4.4    Pull en push

4.5    Branding en performance media

4.6    Mate van interactiviteit              

5    Touchpoints in de customer journey

5.1         Customer journey

5.2         Aankoopfunnel                 

5.3         5 It’s-model

Customer journey van MarkyourName                

6    Mediaplanning          

6.1    Marketingstrategie

6.2     Communicatiestrategie              

6.3     Mediaplanning

6.4     Belang van data bij mediaplanning

Mediaplanning kleertjes.com

Introductiecampagne Mora Tostini®

Register

Verder lezen

Met dank aan

 

 

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.