Webcare

Hardcopy en Ebook

Auteur(s): Renée van Zijl


De inzet van touchpoints

Hardcopy en Ebook

Auteur(s): Renée van Zijl


Webcare

Een tool voor relatiemanagement

Auteur(s): Renée van Zijl

Uitgever: Econtentenzo


Hardcopy | ISBN: 978-94-92272-05-8

Uitgifte: 2018 | 1e druk

€ 16,95


Epub 3 | ISBN: 978-94-92272-06-5

Uitgifte: 2018 | 1e druk

€ 13,50


PDF | ISBN: 978-94-92272-07-2

Uitgifte: 2018 | 1e druk

€ 13,50


Webcare is het uitvoeren en monitoren van online interacties met klanten en andere relaties van een organisatie via social media, met als doel het vergroten van de klanttevredenheid, het versterken van de reputatie en het stimuleren van de verkopen. Webcare is een begrip geworden bij klanten en organisaties. Het gebruik ervan is echter niet zonder risico’s. Elke reactie wordt zeer snel verspreid. Een enkel verkeerd woord kan veel reputatieschade toebrengen. In de social media zijn niet alleen klanten van een organisatie aanwezig, maar ook andere relaties. De rol die iemand vervult kan snel veranderen: zó gedraagt iemand zich nog als klant, zó is het iemand die de rol van influencer aanneemt. Iedereen kijkt mee en oefent invloed uit op de organisatie en haar relaties. Dit maakt van webcare een breed begrip en een tool voor relatiemanagement.

In het boek Webcare. Een instrument voor relatiemanagement introduceert Renée van Zijl het begrip webcare. Zij legt uit wat de doelen zijn, welke drie vormen van webcare onderscheiden worden en welke socialmediakanalen ingezet worden. In het tweede deel van het boek komen aan de orde het organiseren, monitoren, evalueren van webcare en het reageren op berichten. De auteur besteedt veel aandacht aan technieken en strategieën voor het  correct formuleren van een webcarebericht. Er zijn links opgenomen naar video’s, die deelonderwerpen toelichten.

Doelgroep

Dit boek is bedoeld voor mbo- en hbo-studenten communicatie, marketing, sales, communicatie en journalistiek. Het is ook geschikt voor communicatie-, marketing- en salesprofessionals, die meer willen weten over de mogelijkheden en risico’s van webcare.

E-book en hardcopy

Deze titel is verkrijgbaar in pdf, epub-3 formaat en in hardcopy.

Inhoudsopgave


Inleiding

1    Webcare

1.1    Webcare en eWOM
1.2    Definitie van webcare
1.3    De definitie toegelicht

2    Vormen van webcare

2.1    Reactieve webcare
2.2    Proactieve webcare
2.3    Preventieve webcare

3    Doelen van webcare

3.1    Vergroten van de klanttevredenheid
3.2    Versterken van de reputatie
3.3    Stimuleren van de verkopen

4    Openbare socialmediakanalen

4.1    Social media wereldwijd
4.2    Social media voor webcare
4.3    Twitter
4.4    Facebook
4.5    LinkedIn
4.6    Google+
4.7    Pinterest
4.8    Instagram

5    Gesloten socialmediakanalen

5.1    WhatsApp
5.2    Facebook Messenger
5.3    Snapchat
5.4    Live chat

6    Organiseren van webcare

6.1    Organiseren van het webcareteam
6.2    Managen van het webcareproces
6.3    Beïnvloeden van het webcaregedrag

7    Monitoren van berichten

7.1    Monitoren
7.2    Monitoringtools
7.3    Visualisatie

8    Reageren op berichten

8.1    Selecteren van berichten
8.2    Formuleren van een reactie
8.3    Interpersoonijk reageren
8.4    Controleren van de reactie
8.5    Ondertekenen van het bericht

9    Evalueren van webcare

9.1    Return on Investment
9.2    Reactietijd
9.3    Interactiescore
9.4    Sentimentscore
9.5    Average Handle Time
9.6    Bereikbaarheid
9.7    Net Promoter Score

10    Privacy en beveiliging

10.1    Wet bescherming persoonsgegevens
10.2    DDMA-code social media
10.3    Wachtwoordbeveiliging    
10.4    Socialmedia-gedragscode

Met dank aan

Register

Verder lezen

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.