Customer journey modellen

Auteur(s): Renée van Zijl



Customer journey modellen

De customer journey is de reis die een klant doormaakt vanaf het eerste merkcontact tot het moment dat hij een loyale klant is geworden. Met een customer journey breng je de klantreis en de klantbeleving in kaart. Je beschrijft daarin:

  • het proces dat een persoon uit de doelgroep doorloopt voordat hij overgaat tot aanschaf van het product;
  • de touchpoints die hij in elke fase van zijn klantreis gebruikt om tot een beslissing te komen, en hoe hij deze touchpoints beleeft.

Er zijn verschillende modellen van de customer journey. Deze modellen comprimeren de klantreis tot een beperkt aantal fases. In de praktijk zijn het er vaak meer en worden ze vaak anders genoemd. In dit artikel worden deze modellen toegelicht.

De customer journey kun je gebruiken om een mediaplan te maken.

Meer weten over mediaplanning en de inzet van touchpoints? Lees dan het boek De inzet van touchponts. Moderne mediaplanning.

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.