Désirée van Osch

Vanaf mijn redacteurschap van de allereerste schoolkrant op mijn lagere school ben ik altijd aan het ‘schrijven’. Vooral in mijn hoofd. Maar toch ook veel op papier. Voor 99,5 % strickly business. Heel veel zakelijk geschreven voor allerlei opdrachtgevers. Vanaf mijn docentschap ook veel werk van anderen begeleid en beoordeeld. Allerlei ontwikkelingen gezien in de beheersing van de Nederlandse taal.

Toch ben ik ook geen Neerlandicus, de Nederlandse taal is pittig ingewikkeld. Het is vooral het lezersgericht schrijven dat ik beheers: hoe schrijf je het zodanig op dat de lezer het kan volgen en begrijpen? Empathisch schrijven. Door de jaren heen heb ik vakliteratuur geschreven. Soms alleen, soms met anderen samen. Mijn inhoudelijke vakgebied is communicatie. Ik heb in dit vakgebied gewerkt en erin gedoceerd. Sinds 2018 schrijf ik ook fictie. Er zit zoveel aan verhalen in mijn hoofd. Het staat echt allemaal nog in de kinderschoenen, maar het is een opwindende bezigheid.

Dus als ‘ze’ me vragen wat ik ‘doe’, dan weet ik het nooit precies. Ben ik communicatiedeskundige? Ben ik docente? Of ben ik schrijver? Ik ben op een punt aanbeland in mijn leven waar ik vol overtuiging zeg dat ik schrijver ben. Zowel van fictie als van non-fictie. Vandaar dat ik graag meedoe aan de uitgeverij van Renée van Zijl. Want zeker voor de zakelijke teksten, is het veel te leuk om de boeken zelf uit te geven. Door de coronacrisis ontstond mijn nieuwste boek: Communicatietheorie, een inleiding voor communicatie- professionals (of iedereen die dat wil worden).

Over Désirée

Désirée is schrijver van non-fictieboeken op het gebied van communicatie en media. Zij is ook schrijver van fictie, in januari 2020 is haar eerste gedichtenbundel gepubliceerd: 22 Rijmen van Désirée, 1 van Piet en 1 van Eva. Désirée heeft nog veel schrijfplannen. Je kunt haar volgen op haar persoonlijke website: www.desireevanosch.nl

Inmiddels is dit haar bibliografie.

  • Van Osch, D. (1996). Dagbladen en Public Relations, PR als beleidsinstrument op de advertentiemarkt van dagbladen. Vrije Universiteit Amsterdam, doctoraal scriptie.
  • ​Van Osch, D. (2000). Gewetensvragen over interne communicatie. De algemene PR-theorie van James E. Grunig uitgelegd voor interne communicatie. In O. Scholten (Red.) Het Beste uit Handboek Interne Communicatie (pp 3-35). Samsom.
  • Van Osch, D. (2001). Co-oriëntatie-onderzoek. Meet simpel en doeltreffend de dynamiek van betrekkingen. In Handboek Interne Communicatie (pp 1-23).Samsom.
  • Van Osch, D. (2003). Co-oriëntatie: troef of truc? Symmetrische communicatie als managementinstrument. Samsom.
  • Van Osch, D. & Van Doorn, A. (2006). Communicatiekunde. Inleiding tot het beroep van communicatiekundige. Boom onderwijs. 
  • Van Osch, D. & Van Zijl, R. (2011), reds. Basisboek sociale media. Boom Lemma.
  • Van Doorn, A., Janssen, G., Van Osch, D., & Waardenburg, M. (2017). Bedrijfscommunicatie voor de manager. Concept uitgeefgroep.
  • Van Osch, D. (2020). 22 Rijmen van Désirée, 1 van Piet en 1 van Eva. Uit de kringloop van het leven. Econtentenzo. 
  • Van Osch, D. (2020). Communicatietheorie. Een inleiding voor communicatieprofessionals. Econtentenzo.
Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.